
Jak przebiega kontrola finansowa
Kontrola finansowa to proces zarządzania publicznymi finansami. Podejmowana jest w celu wykazania zgodności pomiędzy stanem rzeczywistym a obowiązującym dotyczącym finansów firmy.
Kontrola ta polega na sprawdzeniu wszystkich niezbędnych dokumentów dotyczących firmy oraz jej finansów, a także na wystawieniu sprawozdania dotyczącego zarządzania firmą.
Czynności składające się na kontrolę finansową
Na kontrolę finansową składają się następujące czynności:
- – ustalenie wad w działaniu oraz ich wyników,
- – porównanie stanu rzeczywistego z obowiązującym wyjaśnić niezgodności,
- – wykrywanie niezgodności oraz ich przyczyn.
Cele kontroli finansowej
Celami kontroli jest sprawdzenie, czy operacje zgadzają się z ilością gotówki. Ponadto głównymi zadaniami kontroli są:
- – sprawdzenie, czy wypełnione są obowiązki przez danej jednostki,
- – nadzorowanie przestrzegania zasad podczas wszystkich transakcji,
- – sprawdzenie, czy zasoby firmy są wykorzystywane w prawidłowy sposób przez inne instytucje,
- – ochrona przed złamaniem zasad,
- – ochrona zasobów przed zniszczeniem lub kradzieżą,
- – prowadzenie uporządkowanej oraz skutecznej firmy zgodnie z zasadami prawa.
Przebieg kontroli finansowej
Kontrola finansowa dzieli się na trzy etapy i przebiega ściśle według nich. Etapami tymi są:
- – etap wstępny – skupia się na dochodach przedsiębiorstwa, które trzeba przedstawić w określonych kwotach i terminach. Etap ten jest bardzo ważny kiedy firma przyjmuje nowe osoby do pracy. Dokładnie przeprowadzony chroni firmę przed niepotrzebnymi kosztami oraz stratami. Podczas tego etapu trzeba działać zgodnie z kodeksem administracyjnym. Etap ten nakazuje sprawdzić dokumenty związane z rozdysponowaniem budżetu oraz osoby, które je wystawiają,
- – etap bieżący – zadaniem tego etapu jest weryfikacja czy poszczególne komórki firmy działają w sposób prawidłowy i czy nie ma sytuacji, które powodują zniszczenia lub stratę w majątku. Podczas tego etapu sprawdzane jest także wyposażenie pracowników w odzież ochronna oraz środki higieny, a także czy osoby zatrudnione w firmie rozliczają się z zaliczek w prawidłowym terminie,
-
– etap następny – etap ten ma za zadanie zbadać odbytą już działalność oraz dokumenty z nią związane, które poszczególnie opisują tę czynność. Dzięki sprawdzeniu tych dokumentów można określić, czy firma funkcjonuje prawidłowo i według aktualnych przepisów prawnych.
Etap ten pozwala ujawnić co wpłynęło na odchylenie od norm i co spowodowało straty majątkowe. Ma on za zadanie podjęcie konkretnych działań powodujących zyski, a nie straty.